Page 1 of 1

Inmatricularea barcilor

Posted: 06 Nov 2009, 13:24
by valic
Pentru ca multi dintre noi au barci, sau vor sa-ti achizitioneze, deschid acest topic de informare si dicutii.

Re: Inmatricularea barcilor

Posted: 06 Nov 2009, 13:26
by valic
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR SENATUL
L E G E
privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului
nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 74 din 20 septembrie 2006 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din
9 octombrie 2006, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I punctul 3, articolul 3 va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. – Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică
navelor militare, porturilor militare şi în zonele în care se
desfăşoară în exclusivitate activităţi militare.”
2. La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 6
va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Direcţia exercită atribuţiile ministerului privind
coordonarea, supravegherea şi controlul instituţiilor publice,
companiilor naţionale, regiilor autonome şi societăţilor
2
comerciale din domeniul transportului maritim şi pe căile
navigabile interioare, după caz, care funcţionează în subordinea
sau sub autoritatea ministerului, în ceea ce priveşte activităţile
prevăzute la art. 5.”
3. La articolul I punctul 9, partea introductivă a
articolului 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Autoritatea Navală Română este autoritatea
centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul
siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, având următoarele
atribuţii:”
4. La articolul I punctul 9, literele e), g) şi p) ale
articolului 7 vor avea următorul cuprins:
„e) acordă şi emite brevete, certificate de capacitate pentru
personalul navigant român, certificate de conducător de
ambarcaţiune de agrement, precum şi atestate de conformitate şi
recunoaştere;
g) monitorizează activitatea formelor de pregătire aprobate
în vederea obţinerii şi menţinerii brevetelor şi a certificatelor de
capacitate ale personalului navigant;
p) asigură supravegherea tehnică privind certificarea
siguranţei construcţiei navelor care arborează pavilionul român, în
conformitate cu normele tehnice obligatorii de construcţie
aprobate de minister sau ale organizaţiilor recunoscute, la
solicitarea proprietarului navei;”
5. La articolul I punctul 13, articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Activităţile de educare, respectiv pregătirea
profesională şi perfecţionarea personalului navigant român se
desfăşoară numai printr-o formă de pregătire aprobată.
(2) Activităţile de educare privind pregătirea profesională şi
perfecţionarea personalului navigant se desfăşoară prin furnizori
de educaţie acreditaţi în condiţiile legii.
3
(3) Activităţile de perfecţionare obligatorii în domeniu se
desfăşoară prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea
Personalului din Transporturile Navale – CERONAV, instituţie
publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, denumit
în continuare CERONAV.
(4) Pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate,
CERONAV percepe tarife aprobate prin ordin al ministrului
transporturilor.
(5) Forma de pregătire aprobată pentru obţinerea şi
menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului
navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor
de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare,
aprobate de Autoritatea Navală Română.”
6. La articolul I punctul 14, articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) CERONAV îşi poate desfăşura activitatea de
perfecţionare profesională şi prin intermediul unor furnizori de
educaţie acreditaţi de către Ministerul Transporturilor, conform
legii.
(2) Furnizorii de educaţie privind serviciile de pregătire şi
perfecţionare a personalului din transportul maritim şi pe căile
navigabile, care au fost acreditaţi sau supuşi unei proceduri
similare în vederea desfăşurării acestor activităţi într-un stat
membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European, sunt exceptaţi de la cerinţa acreditării prevăzută la
alin. (1).”
7. La articolul I punctul 15, articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. – (1) Autoritatea Navală Română are obligaţia să
monitorizeze permanent respectarea condiţiilor în baza cărora au
fost aprobate formele de pregătire prevăzute la art. 11 alin. (5),
modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa
personalului didactic şi ale instructorilor, precum şi baza tehnicomaterială
aferentă.
4
(2) Dacă în cadrul procesului de monitorizare se constată
nerespectarea criteriilor de acreditare în baza cărora cursurile
organizate de un furnizor de educaţie au fost aprobate, Autoritatea
Navală Română va notifica furnizorul de educaţie, pentru ca
într-o perioadă limitată de timp să remedieze deficienţele
constatate.
(3) Dacă furnizorul de educaţie, nu remediază deficienţele
constatate de către Autoritatea Navală Română, comisia de
evaluare va propune suspendarea acreditării pe o perioadă de
maximum 3 luni de zile.
(4) Dacă deficienţele constate nu au fost remediate după
expirarea termenului de suspendare, Autoritatea Navală Română
va decide anularea acreditării acordate furnizorului de educaţie,
pentru desfăşurarea unui anumit curs.
(5) Toate cursurile sau programele de formare profesională
aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de
suspendare sau anulare a acreditării, vor fi finalizate sub
supravegherea comisiei de evaluare acreditate. Pe perioada
suspendării sau după anularea acreditării este interzisă începerea
unor grupe noi de formare profesională în domeniu.”
8. La articolul I punctul 18, articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. – Toate navele maritime şi de navigaţie interioară,
care fac obiectul prezentei ordonanţe, indiferent de pavilionul pe
care îl arborează, pe timpul cât navighează sau staţionează în
apele naţionale navigabile ale României şi în porturile româneşti,
sunt obligate să respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este
parte.”
9. La articolul I punctul 20, alineatul (1) al articolului
161 va avea următorul cuprins:
„Art. 161. - (1) Conformitatea cu normele tehnice obligatorii
de construcţie a navelor care arborează pavilionul român se
dovedeşte cu certificate emise de Autoritatea Navală Română sau
de o organizaţie recunoscută, prevăzută în lista redactată şi
5
publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene, respectiv Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, după caz.”
10. La articolul I punctul 22, alineatul (2) al articolului
18 va avea următorul cuprins:
„(2) Ministerul, prin Autoritatea Navală Română, îşi
exercită autoritatea şi asupra navelor care arborează pavilionul
român şi navighează în marea liberă sau în apele naţionale
navigabile ale altor state.”
11. La articolul I punctul 27, articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - Sunt nave, în înţelesul prezentei ordonanţe:
a) navele maritime şi de navigaţie interioară de orice tip,
propulsate sau nepropulsate, care navighează la suprafaţă ori în
imersie, destinate transportului de mărfuri şi/sau de persoane,
pescuitului, remorcajului ori împingerii;
b) instalaţii plutitoare cum ar fi: drăgi, elevatoare plutitoare,
macarale plutitoare, graifere plutitoare şi altele asemenea, cu sau
fără propulsie;
c) construcţii plutitoare care, în mod normal, nu sunt
destinate deplasării, cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere
plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave, platforme de
foraj şi altele asemenea, faruri plutitoare;
d) ambarcaţiuni de agrement.”
12. La articolul I punctul 32, titlul secţiunii a IV-a a
capitolului IV va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Naţionalitatea navei. Dreptul de a arbora pavilionul român.
Înmatricularea, radierea şi evidenţa navelor”
13. La articolul I punctul 33, literele a) – c) ale
alineatului (2) al articolului 45 vor avea următorul cuprins:
„a) navelor maritime şi de navigaţie interioară deţinute în
proprietate sau în leasing de persoane juridice sau fizice române;
6
b) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a
persoanelor fizice care au cetăţenia unui stat membru al Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori a
persoanelor juridice având sediul în Uniunea Europeană sau în
Spaţiul Economic European;
c) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a
persoanelor fizice străine cu domiciliul în România sau a filialelor
din România ale persoanelor juridice străine, altele decât cele
menţionate la lit. b);”
14. La articolul I punctul 33, la articolul 45, după
alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Navele menţionate la alin. (2) pierd dreptul de arborare
a pavilionului român la încetarea contractului de închiriere de tip
bare-boat sau leasing ori la solicitarea în scris a proprietarului sau
a operatorului cu avizul proprietarului, după caz.”
15. La articolul I punctul 34, literele a) şi b) ale
alineatului (1) al articolului 46 vor avea următorul cuprins:
„a) certificatul de radiere pentru navele prevăzute la art. 45
alin. (2) lit. a) - c);
b) certificatul de suspendare a dreptului de arborare a
pavilionului deţinut anterior, pentru navele prevăzute la art. 45
alin. (2) lit. d).”
16. La articolul I punctul 38, litera c) a alineatului (1) al
articolului 50 se abrogă.
17. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al articolului
511 va avea următorul cuprins:
„(3) Navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la
art. 45 alin. (2) lit. a) şi d) şi care au obţinut dreptul de a arbora
pavilionul român se înscriu în Registrul matricol al navelor în
bare-boat şi leasing.”
7
18. La articolul I punctul 40, alineatele (1) şi (2) ale
articolului 513 vor avea următorul cuprins:
„Art. 513. - (1) Navele maritime, navele de navigaţie
interioară, instalaţiile şi construcţiile plutitoare cu propulsie
proprie se individualizează printr-un nume propus de proprietar şi
aprobat de Autoritatea Navală Română.
(2) Navele maritime, navele de navigaţie interioară, navele
de agrement, instalaţiile şi construcţiile plutitoare fără propulsie
se individualizează printr-un număr acordat de Autoritatea Navală
Română.”
19. La articolul I punctul 40, articolul 514 va avea
următorul cuprins:
„Art. 514. - (1) Navele care au obţinut dreptul de arborare a
pavilionului român se înmatriculează în registrele prevăzute la art.
511 alin. (1)-(3).
(2) Nu se înmatriculează în registrele matricole prevăzute la
art. 511 următoarele categorii de nave:
a) navele cu un deplasament de până la 15 m3 inclusiv sau o
capacitate de încărcare mai mică de 15 tone;
b) ambarcaţiunile de agrement;
c) ambarcaţiunile cu o lungime mai mică de 7 m şi/sau cu o
propulsie mai mică de 15 kW;
d) ambarcaţiunile propulsate prin forţa umană;
e) ambarcaţiunile de agrement cărora nu li se aplică
reglementările naţionale privind introducerea pe piaţă a acestora,
cu excepţia ambarcaţiunilor destinate să transporte persoane în
scop comercial şi a ambarcaţiunilor stabilite prin regulamentul de
aplicare a prezentei ordonanţe.
(3) Navele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se înscriu într-un
registru de evidenţă de către căpităniile de port.
(4) Navele prevăzute la alin.(2) lit. c) – e) nu se înscriu în
registrul de evidenţă al căpităniilor de port.
(5) Forma şi conţinutul registrului de evidenţă prevăzut la
alin. (3), precum şi procedurile de înscriere se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor.
8
(6) La solicitarea proprietarului navele prevăzute la alin. (2)
pot obţine dreptul de arborare a pavilionului român şi vor fi
înmatriculate în conformitate cu prevederile alin. (1).”
20. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al articolului
515 va avea următorul cuprins:
„(2) Proprietarul navei care solicită suspendarea
pavilionului român are obligaţia să predea actul de naţionalitate al
navei şi să declare noul stat de pavilion.”
21. La articolul I punctul 40, alineatul (4) al articolului
518 va avea următorul cuprins:
„(4) Ridicarea sau lansarea la apă de pe cală ori doc a unei
nave se poate face numai cu aprobarea căpităniei de port.”
22. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al articolului
519 va avea următorul cuprins:
„(3) Navele nou-construite în România, care urmează să fie
înmatriculate în alt stat, pot naviga pe baza documentelor de
înmatriculare sau pe baza unui permis provizoriu de arborare a
pavilionului emise de autorităţile competente ale statului
respectiv.”
23. La articolul I punctul 48, alineatul (3) al articolului
62 va avea următorul cuprins:
„(3) Certificatele de conducător de ambarcaţiuni de
agrement se emit de Autoritatea Navală Română prin căpităniile
de port.”
24. La articolul I punctul 56, alineatul (5) al articolului
71 va avea următorul cuprins:
„(5) Pentru navigaţia în zone de război, echipajul navei are
dreptul de a cere repatrierea sau o compensaţie suplimentară
drepturilor existente, stabilită prin contractul colectiv de muncă
negociat.”
9
25. La articolul I punctul 58, alineatul (1) al articolului
73 va avea următorul cuprins:
„Art. 73. - (1) În cazul în care comandantul/conducătorul de
navă sau şeful mecanic ambarcaţi la bordul unei nave care
arborează pavilion român, indiferent de motiv, se află în
imposibilitatea de a exercita comanda acelei nave, aceasta trece
asupra altei persoane din echipaj, în ordine ierarhică, în
conformitate cu legislaţia naţională.”
26. La articolul I, după punctul 68 se introduce punctul
681 cu următorul cuprins:
„681. Titlul Capitolului VI va avea următorul cuprins:
«CAPITOLUL VI
Activităţi efectuate cu nave maritime şi de navigaţie
interioară»”
27. La articolul I punctul 73, alineatul (2) al articolului
90 va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul în care nava în pericol se află în apele
naţionale navigabile şi comandantul/conducătorul de navă,
proprietarul sau operatorul acesteia întârzie nejustificat încheierea
unei înţelegeri pentru asistenţă ori salvare şi căpitănia de port, în a
cărei jurisdicţie se află nava în pericol, consideră că respectiva
navă constituie un pericol real pentru siguranţa navigaţiei, pentru
mediu sau pentru populaţia din împrejurimi, aceasta poate
dispune instituţiilor sau operatorilor economici specializaţi sau
altor nave disponibile, intervenţia pentru salvare.”
28. La articolul I, după punctul 73 se introduce un punct
nou, punctul 731, cu următorul cuprins:
„731. La articolul 90, alineatul (5) va avea următorul
cuprins:
«(5) În cazul prevăzut la alin. (2) căpitănia de port are
obligaţia să întocmească un document care trebuie să cuprindă:
situaţia de pericol în care se află nava, numele navelor şi ale
persoanelor care au participat la această activitate din dispoziţia
10
sa, conformarea operaţiunilor de salvare dispuse de ea, precum şi
a cheltuielilor aferente acestor operaţiuni. Acest document,
aprobat de Autoritatea Navală Română, constituie titlu executoriu
pentru recompensa de salvare cuvenită fiecărui participant,
persoană juridică.»”
29. La articolul I punctul 74, alineatul (1) al articolului
91 va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - (1) În toate cazurile de sinistru, calamitate, de
pericol, poluare şi altele asemenea sau de interes general, apărute
pe mare, în apele naţionale navigabile ori în porturi, Autoritatea
Navală Română prin căpitănia de port în a cărei jurisdicţie s-au
produs acestea coordonează toate activităţile de salvare şi de
limitare a efectelor acestora.”
30. La articolul I punctul 83, articolul 110 va avea
următorul cuprins:
„Art. 110. – Pilotajul navelor maritime în porturi şi pe căi
navigabile interioare este serviciu de siguranţă şi se efectuează
sub controlul statului pentru toate navele, indiferent de pavilionul
pe care acestea îl arborează, în mod nediscriminatoriu privind
durata, calitatea şi tarifele practicate.”
31. La articolul I punctul 88, alineatul (2) al articolului
1223 va avea următorul cuprins:
„(2) După obţinerea permisului de lucru prevăzut la
alin. (1), căpitănia va informa în scris şi va depune o copie a
permisului de lucru la administraţia portuară şi/sau de cale
navigabilă interioară în a cărei zonă se desfăşoară operaţiunea.”
32. La articolul I punctul 88, articolul 1224 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1224. - Pe toată perioada derulării lucrărilor, acestea se
vor desfăşura sub supravegherea căpităniei de port.”
11
33. La articolul I punctul 88, articolul 1225 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1225. - La terminarea lucrărilor prevăzute la art. 1223
alin. (1), operatorul economic va depune la căpitănia de port un
raport privind derularea şi rezultatele lucrărilor.”
34. La articolul I punctul 91, alineatul (2) al articolului
124 va avea următorul cuprins:
“(2) Ancorarea sau acostarea în locurile prevăzute la
alin. (1) se face cu informarea căpităniei de port în a cărei
jurisdicţie se află acestea.”
35. La articolul I punctul 94, articolul 126 va avea
următorul cuprins:
„Art. 126. - Activitatea de supraveghere şi control al
navigaţiei se efectuează de Autoritatea Navală Română prin
căpităniile de port.”
36. La articolul I punctul 95, articolul 1261 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1261. - Reprezentanţii Autorităţii Navale Române şi ai
căpităniilor de port, împuterniciţi de către directorul general al
Autorităţii Navale Române, au dreptul de inspecţie şi control, la
orice oră din zi sau din noapte, la bordul navelor, indiferent de
pavilionul pe care îl arborează, aflate în apele naţionale navigabile
sau în porturile româneşti. Activitatea de control se desfăşoară în
conformitate cu legislaţia naţională şi cu prevederile acordurilor şi
convenţiilor internaţionale la care România este parte.”
37. La articolul I punctul 102, alineatul (3) al articolului
132 va avea următorul cuprins:
„(3) În cazurile prevăzute la alin. (2) interdicţia de plecare a
navei nu poate depăşi 24 de ore din momentul primirii solicitării
avizului de plecare a navei. După această pÅB:®y____periodă, nava va fi
reţinută numai dacă solicitantul prezintă la căpitănia de port o
încheiere executorie a instanţelor judecătoreşti. Reţinerea poate
12
înceta dacă proprietarul sau, după caz, operatorul navei ori
proprietarul mărfii a făcut dovada constituirii unor garanţii
suficiente în raport cu creanţa invocată şi aceasta a fost acceptată
de cel care a solicitat reţinerea. În calculul celor 24 de ore nu se
iau în considerare orele din zilele declarate legal ca nelucrătoare.”
Art. II. – În cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997
privind transportul naval, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 210 din 10 martie 2004 şi în cuprinsul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997
privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie 2006, denumirea
„Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului” se
înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Transporturilor”.
Art. III. – În cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie
2006, denumirea „ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului” se înlocuieşte cu denumirea „ordin al
ministrului transporturilor”.
Art. IV. – Navele poliţiei de frontieră, navele poliţiei
transporturi şi navele aparţinând Autorităţii Naţionale a Vămilor,
trebuie să se conformeze prevederilor prezentei legi în termen de
12 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul naval.
13
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
PREŞEDINTELE
SENATULUI
Bogdan Olteanu Nicolae Văcăroiu
Bucureşti, 2 noiembrie 2007
Nr. 290

Re: Inmatricularea barcilor

Posted: 06 Nov 2009, 13:36
by cezar
valic wrote:Pentru ca multi dintre noi au barci, sau vor sa-ti achizitioneze, deschid acest topic de informare si dicutii.
Valica, parerea mea este ca actul normativ sa-l pui la Lege, nu tocmeala.

Aici sa ramana numai discutiile. Parerea mea !